Dziennik Puls Biznesu opublikował w połowie marca artykuł pod znamiennym tytułem „Okna walczą o czyste powietrze”. Jego autor poprosił o wypowiedzi kilku menedżerów naszej branży. Ich opinie nie były wcale zgodne.
Krytyczną opinię o programie Czyste Powietrze wyraził szef związku branżowego i wiceprezes Fakro, pan Janusz Komurkiewicz, mówiąc:
Program był wyjątkowo nieprzyjazny dla klientów, wymagał wielu formalności, ograniczał się do wąskiej grupy osób o najniższych dochodach i zawierał dużo błędów. W efekcie nie spełniał założeń. Najlepiej świadczy o tym fakt, że na półmetku jego obowiązywania z puli około 100 mld zł wykorzystano raptem kilka procent. (..) Obawiam się, że błędy z pierwszych lat obowiązywania programu Czyste powietrze spowodowały już takie opóźnienie, że do końca obecnego nie uda się nam wykorzystać wszystkich pieniędzy, jakie zostały na niego przeznaczone.
Prezes Komurkiewicz twierdzi, że jego organizacja wiele razy postulowała zmiany w tym programie, a obecna jego wersja, realizowana od stycznia tego roku, jest już znacznie lepsza. Mimo to uważa, że można by jeszcze znieść kryterium dochodowe w wymaganiach programowych.
Na zmiany nie czekają natomiast producenci, bo widzą w Czystym Powietrzu szansę na zwiększenie sprzedaży swoich produktów. I chociaż, jak mówi dyrektor Tomasz Radecki z Oknoplastu, „Polskie Czyste Powietrze w porównaniu z programami funkcjonującymi w innych państwach jest słabo reklamowane i promuje osoby o najniższych dochodach”, to jego zdaniem „powoli to się zmienia”. Jak powiedział w Pulsie Biznesu: „Aby pomóc klientom w zrozumieniu zasad i regulacji prawnych, uruchomiliśmy infolinię, gdzie nasi eksperci odpowiadają na pytania i pomagają poprowadzić przez proces zdobywania dotacji„.
Wątpliwości w odniesieniu do programu Czyste Powietrze nie ma natomiast Kamila Gierszewska, wiceprezes Druteksu, która zauważa, że podobnie jak we Włoszech, stał on się bardziej dostępny dla ludzi. Docenia również to, że wzrosły kwoty, jakie w jego ramach można uzyskać. „To najwyższy czas na wdrożenie dobrej strategii termomodernizacyjnej” – powiedziała na łamach gazety. Przejawem tej strategii jest przystąpienie przez Drutex do Koalicji Termomodernizacji, nowa strona internetowa firmy z działem Czyste Powietrze oraz ulotki o dotacjach dystrybuowane przez dilerów producenta z Bytowa. W tym tygodniu odbył się kurs egzaminacyjny dla doradców ds. dotacji w punktach sprzedaży Drutexu w całym kraju. Już działają.
Powyższe wypowiedzi z Pulsu Biznesu pokazują, że różną można mieć postawę wobec programów dotacji. Można narzekać, postulować i czekać, a można też brać to, co jest i działać. Programy termomodernizacyjne w Europie działają już od dawna – jedne lepiej, inne gorzej, ale wszystkie przyczyniają się do zwiększenia liczby wymian okienno-drzwiowych. Dzięki Czystemu Powietrzu, Koalicji Termomodernizacji i działaniom świadomych producentów i ich dilerów, wreszcie i u nas ta szansa się pojawiła. Nie zmarnujmy jej i wbrew obawom różnych ludzi, wykorzystajmy wspólnie WSZYSTKIE środki z Czystego Powietrza. Działajmy.